TA KREATIVITETEN PÅ ALVOR

Vi må ta kreativiteten på alvor. Vi må lære ungene våre at det ofte er viktigere å tenke selv enn å følge en oppskrift. Ungene (og egentlig vi voksne også) må lære at de ideene som popper opp inni dem, kan brukes til noe. Kanskje ikke til å gjøre dem til stjerner eller kjendiser, som de gjerne drømmer om. Men til å finne deres egen vei, og å bli lykkelige gjennom å finne den veien. Dette tror jeg på. Kreativitetsutvikling, altså. Å utvikle en tro på at det du har å komme med, betyr noe. 

Her er mine egne utprøvinger, fingeren ble for tynn og knakk. Nå har trolldelene fått mangan- og jernoksyd og er klare til å bli brent en siste gang.

Jeg jobber som kunst og håndverk-lærer, i skolen og kulturskolen. Nå lager vi troll i 4. , 5. og 6. klasse. Vi lager føtter, hender og hoder i keramikk. Alle delene må merkes nøye, siden jeg har 59 elever som skal lage hvert sitt troll med hver sine føtter, hender og hoder. Det blir altså 236 deler (!) som skal merkes, tørkes, brennes, få på oksyd, tørkes av, brennes på nytt og til slutt settes sammen til 59 troll. 

Delene skal kobles sammen med ståltråd først, før vi bygger opp muskler av filler og til slutt kler på trollene. Arbeidet innebærer en del tekniske utfordringer, det er viktig å ha nok plass til ståltråden, og å passe på at fingrene ikke blir for tynne slik at de knekker, blant annet. Men jeg forsøker også å stimulere elevenes kreativitet. De kan selv bestemme hva slags troll de skal lage, noen lager spesifikke figurer fra fantasy-verdener de føler seg hjemme i. Trollene kan ha ører eller ikke ører, hvis noen bare trenger tre tær, er det ok, ett øye holder for noen, osv. Elevene blir også bedt om å ta med seg stoffrester eller avlagte klær hjemmefra hvis de kan, det kan være gøy å kle på trollene med noe man selv har et forhold til. 

Jeg fant oppgaven i tidsskriftet FORM.

Kommentarer

  1. Dette ser kjempekjekt ut! Heldige elever! 👍😃

    SvarSlett
  2. Inspirerende. Gleder meg til å følge og se hva dere driver med på skolen. Herlig å lese at det viktigste ikke er å bli stor og kjent men å nyte den kreative prosessen. Ha tillit til ideene som popper opp.

    SvarSlett
  3. Å, så gøy! Sånt lærte vi ikke i keramikktimene i min tid, det hadde gjort undervisningen enda gøyere! Kanskje jeg skal klistre meg på en lokal keramiker og få sitte og klisse litt med leire av og til??

    SvarSlett
  4. Jeg får lyst til å være din elev!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Jeg synes det er veldig hyggelig hvis du vil legge igjen en kommentar. Du kan også kontakte meg på ragnhildmargretha(a)gmail.com

Populære innlegg