RESTEFEST


- Malingen må ikke i vasken, da blir det plast i havet, forklarer jeg elevene. - Tørk av penslene og paletten med papir, og kast det i restavfallet.

Man kan gjenbruke malingen som er igjen på penselen ved å lage et stort maleri, på skolen maler alle

elevene på restemaleriet. Det er mye igjen på paletten, ungene tar alltid for mye maling. Eller, malingen

kommer alltid så fort ut. Og ungene tenker at de trenger alle fargene på en gang. Og slik blir det rester til

festen.


Det blir tjukke rester av sekundærfarger, primærfarger blandet sammen til en ny farge. Jeg prøver å lære elevene at de kan blande gul og rød til orange, og ta hvitt i hvis de vil ha en lysere tone. Gul og blå blir grønn, blå og rød blir lilla.


- Ikke stryk malingen alt for mye ut på bildet, da blander fargene seg med de andre fargene og det blir

griseri. Vi trenger ikke å stryke malingen tynt utover maleriet. Vi kan godt bruke opp malingen på paletten, det gjør ingenting om det blir struktur i malingen og at vi ser penselstrøkene. Vi maler ikke en vegg, men et maleri, der vi skal vise noe som er inni oss.


Restefest er det fineste ordet jeg vet. Rester er jo noe litt fattigslig, mens en fest skal være så flott og artig. Restefesten må være en økologisk fest, der vi feirer at vi gjør så godt vi kan. Ikke noen plastkopper på restefesten, alle har med egen kopp som de vasker til neste gang. Og alle har med rester som kan bli til noe flott og deilig. Brød av grøt, kake av gammel banan, tapas av middagsrester, et maleri som alle maler på sammen, av fargene alle har blandet og brukt.


Jeg har ikke vært på fest på lenge. Ingen har vært på fest på lenge. Ingen har stått tett i tett og snakket med folk, drukket vin, vært for lenge våkne og glemt alt annet enn festen. Ingen har gått hjem i natten og sovnet med skoene på og uten å vite akkurat hva vi hadde sagt. Jeg gikk svært sjelden på fest da det var lov heller, men nå har det vært påtagelig lite festlig i 14 måneder.


I det siste har jeg begynt å ha min egen fest, med farger og ord. For meg er det fest når jeg kan være alene på rommet mitt, male og skrive i fred i noen timer. Jeg leker meg med rester fra livet mitt, tanker, ord, former som har hopet seg opp. Denne restefesten er den beste for meg, og noen ganger er den så hyggelig at jeg glemmer å gå og legge meg, og kanskje glemmer jeg å ta av skoene før jeg sovner.


En annen som skriver om kreativitet, er Synnøve Virkesdal Oaland. Her finner du nettsiden hennes, sjekk den ut!

Kommentarer

Populære innlegg